whats new ¦  programming tips ¦  indy articles ¦  intraweb articles ¦  informations ¦  links ¦  interviews
 misc ¦  tutorials ¦  Add&Win Game

Tips (1541)

Database (90)
Files (137)
Forms (107)
Graphic (114)
IDE (21)
Indy (5)
Internet / LAN (130)
IntraWeb (0)
Math (76)
Misc (126)
Multimedia (45)
Objects/
ActiveX (51)

OpenTools API (3)
Printing (35)
Strings (83)
System (266)
VCL (242)

Top15

Tips sort by
component


Search Tip

Add new Tip

Add&Win Game

Advertising

38 Visitors Online


 
...change the color channels of a bitmap?
Autor: Horst Kniebusch
Homepage: http://www.the-admin.de.vu
[ Print tip ]  

Tip Rating (11):  
     


{+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 Mit dem folgenden Code kann die Werte der einzelnen Farbkanäle
 (Rot, Grün, Blau) verändern.
 So lassen sich leicht fantastische Effekte erzielen.

 Parameter:
   - Bitmap: TBitmap
      Erwartet ein TBitmap auf dem die Änderungen
      vollzogen werden sollen.

   - Red: Integer
      Erwartet einen Integer der den neuen Farbwert bestimmt.
      Der Wert wird zu dem alten Farbwert addiert.
      Beträgt der Wert 0, wird keine Änderung am Farbkanal
      vorgenommen.

    - Green: Integer;
       Erwartet einen Integer der den neuen Farbwert bestimmt.
       Der Wert wird zu dem alten Farbwert addiert.
       Beträgt der Wert 0, wird keine Änderung am Farbkanal
       vorgenommen.

     - Blue: Integer;
        Erwartet einen Integer der den neuen Farbwert bestimmt.
        Der Wert wird zu dem alten Farbwert addiert.
        Beträgt der Wert 0, wird keine Änderung am Farbkanal
        vorgenommen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 The following Code allows you to change the value of the
 RGB-Colorchannels (Red, Green, Blue).
 So you can simply create fantastic effects on your pictures.

 Parameters:
   - Bitmap: TBitmap
      Needs a TBitmap with a picture to read the old values
      and draw the changes.

   - Red: Integer
      A Integer which set the new value of the Color-channel.
      The value will be add to the old value.
      If the value is 0, there will be no change in the
      Color-channel.

    - Green: Integer;
       A Integer which set the new value of the Color-channel.
       The value will be add to the old value.
       If the value is 0, there will be no change in the
       Color-channel.

     - Blue: integer;
        A Integer which set the new value of the Color-channel.
        The value will be add to the old value.
        If the value is 0, there will be no change in the
        Color-channel.

 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 Saturday, 2002-09-07
 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
}


function SetRGBChannelValue(Bitmap: TBitmap; Red, Green, Blue: Integer): Boolean;
var 
  
i, j: Integer;
  rgbc: array[0..2] of Byte;
  c: TColor;
  r, g, b: Byte;
begin
  
//Wenn keine Änderungen vorgenommen werden, Vorgang beenden:
  //If there is no change, exit:
  
if (Red = 0) and (Green = 0) and (Blue = 0) then 
  begin
    
Result := False;
    Exit;
  end;

  for i := 0 to Bitmap.Height do 
  begin
    for 
j := 0 to Bitmap.Width do 
    begin
      
// Get the old Color
      
c := Bitmap.Canvas.Pixels[j, i];
      // Splitt the old color into the different colors:
      
rgbc[0] := GetRValue(c);
      rgbc[1] := GetGValue(c);
      rgbc[2] := GetBValue(c);

      //Check that there is no "new" color while the addition
      //of the values:
      
if not (rgbc[0] + Red < 0) and not (rgbc[0] + Red > 255) then
        
rgbc[0] := rgbc[0] + Red;
      if not (rgbc[1] + Green < 0) and not (rgbc[1] + Green > 255) then
        
rgbc[1] := rgbc[1] + Green;
      if not (rgbc[2] + Blue < 0) and not (rgbc[2] + Blue > 255) then
        
rgbc[2] := rgbc[2] + Blue;

      r := rgbc[0];
      g := rgbc[1];
      b := rgbc[2];

      //set the new color back to the picture:
      
Bitmap.Canvas.Pixels[j, i] := RGB(r, g, b);
    end;
  end;

  Result := True;
end;

//Beispiel, wie man die Funktion benutzen kann:
//Example, how to use it:
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
  
SetColorValue(Image1.picture.Bitmap, Spinedit1.Value, Spinedit2.Value,
    Spinedit3.Value);
end;

 

Rate this tip:

poor
very good


Copyright © by SwissDelphiCenter.ch
All trademarks are the sole property of their respective owners